Võistlusteks treenimine ja rattasõit x IRONMAN 70.3
IRONMANi triatlon koosneb kolmest alast: ujumine, rattasõit ja jooksmine. Läbides kogu triatloni individuaalselt, tuleb treeningperioodi alustada vähemalt 6-12 kuud. Lühemate distantside või tiimide arvestuses ühe-kahe ala läbimisel võib arvestada ka 3-6 kuu ettevalmistusperioodiga. Loomulikult mängib olulist rolli eelnev füüsiline valmistus ja kogemus triatlonivõistlusega, sest on ka neid, kes alustavad oma teekonda täiesti algusest.
MyFitnessi treenerid näevad usinalt vaeva oma valitud aladega. Juba kuu aja pärast näeme, kas treeningutel istutatud seemned kannavad ka vilja. Räägime lähemalt, kuidas on muutunud meie vaprate treeningud ja süveneme ka rattasõidu tähtsaimatesse aspektidesse.
Trenn, trenn ja veelkord trenn
Vastavalt alale on eelkõige suurendatud tavapärastes treeningkavades läbitava spordiala mahtu, et olla valmis suuremaks pingutuseks pikema aja ja distantsi vältel. Siiski nendivad treenerid, et jätkavad kindlasti ka jõutreeningutega, et toetada vastupidavust ja jõudu. Kuigi tegu on nii personaal- kui ka rühmatreeneritega, ei välista see ka nende soovi ja vajadust paluda juhendamist erialastelt treeneritelt.
Kindlasti tuleb läheneda asjale rahulikult, et vältida ülekoormusest tingitud, kuid tegelikult välditavaid vigastusi. Spordientusiastide ja –harrastajate seas on suur oht alustada lühema ettevalmistusperioodi tõttu treeninguid liiga intensiivselt. Keha on koormatud, taastumisaeg pikeneb ja oht võistlust katkestada suurem. “Minu jaoks on see eelkõige vaimne väljakutse, sest mul on tegelikult ees kaks tiimitriatloni, aga ma tahaks Tallinnas ikka parema aja teha kui Lahti Ironmanil,” tunnistab Kaisa.
Individuaalarvestus
Tuues pilgu aga individuaalvõistlusele, on treeningute ülesehitus aga märksa mahukam, sest tegeleda tuleb nii jooksmise, ujumise kui ka rattasõiduga. Laura-Liza toob välja, et alustas koostööd treeneriga Tripassion triatloniklubist, et valmistuda Ironmaniks targemalt. Võrreldes eelmise aastaga on tema treeningud struktueeritumad, sest aluseks on iganädalane treeningkava, mis on koostatud vastavalt tema eesmärkidele ja vajadustele. “Kogu ettevalmistus on kindlasti olnud kordades teadlikum ning läbimõeldum. Tänu treenerile olen rohkem motiveeritud, sest keegi hoiab pidevalt kätt pulsil. Eelmisel aastal pusisin omaette, aga uskuge mind, kui ütlen, et kogu protsess on palju huvitavam ja turvalisem, kui kasutad pädevat treenerit,” tunnistab Laura-Liza. Just treeneri abi on see, mida Laura-Liza soovitab algajale triatlonihuvilisele, sest treener paneb paika sobivad treeningmahud ja juhendab terve ettevalmistusperioodi vältel.
“Hetkel on väga tugev rõhk rattatreeningutel ja madala pulsisagedusega aeroobsel treeningul, et arendada vastupidavust ja suurendada mahtu. Kavas on ka üemineku trennid, kus teen rattasõidu ja jooksu üksteise järel, et keha harjuks vastavate koormustega. Olen ennast poputanud ka varustuse osas ja mõned kuud tagasi soetasin vähe peenema ratta, et treeningud veelgi mõnusamad oleksid, sest rattal ja rattal on vahe sees,” sõnab Laura-Liza. Seetõttu teab ta öelda kogemusest, et esimeseks hooajaks ei pea ostma endale ulmekallist ratast ja hakkama saab ka teise ringi veloga. Oluline on vaid see, et ratas oleks töökorras, hooldatud ja mõõtude poolest sõitjale sobiv. “Enda esimese hooaja tegin samuti teise ringi juustukesega ning ta teenis mind hästi. Tundsin nüüd, et uueks hooajaks tahaksin juba võimsamat pilli ja kui triatloni maailm sind ära võlub, tasub ära ka investeering korralikku rattasse.”
Rattavahetus
Nagu võib ka aimata, on kõige kulukam spordiala IRONMANi triatlonil kahtlemata jalgrattasõit. Unikaalne 90-kilomeetrine läbi linna ja väiksemate asulate vahel kulgev teekond nõuab igalt osalejalt võimalikult mugavaid tingimusi, et vahetuspunktini vastu pidada. Tähelepanu tuleks pöörata ka mugavale asendile, sest esmalt sobivana tunduv asend ei pruugi võistlustingimustes 2-5 tunni järel sugugi soodne olla. Siinkohal on võimalik paluda abi spetsialistidelt, kes aitavad paika sättida parima võimaliku asendi ja seda just iga ratturi keha järgi.
Rattavarustus
Varustuse puhul mängivadki kõige olulisemat rolli jalgratas, rattakingad ja kiiver. Ratta valimisel tuleb kindlasti lähtuda võistluse kriteeriumitest, mis võivad kohati erineda. Küll aga on triatlonireeglid üldiselt samad, seega kasutada on lubatud spetsiaalset tempo- ehk eraldistardi- ehk triatloniratast. Silmapaistvam erinevus triatloniratta puhul on lenks, millele toetumine tagab sõiduks väga aerodünaamilise asendi. Siinjuures tuleks kindlasti teha aegsasti enne võistlust rattale mehaaniline kontroll, et võistluspäeval kõik ladusamalt sujuks.
Rattakingade puhul on lisaks traditsioonilistele mudelitele võimalik eelistada ka spetsiaalset triatloni mudelit. Viimane tuleb kasuks eriti siis, kui läbida triatloni kõik kolm spordiala. Traditsioonilise rattakinga eelis on ühendus pedaaliga, mis aitab pedalleerimisel rohkem jõudu kasutada. Tähtsa ettevaatusabinõuna on ratturil kohustus kanda terve rattavahetuse jooksul kiivrit, mis peab vastama korraldajapoolsetele nõudele. Kiirema ja aerodünaamilisema soorituse jaoks on mõeldud ka eraldistardikiivrid. Küll aga tuleb tähele panna, et aerodünaamiline efekt hakkab ratturi kasuks töötama alates teatud kiirusest.
Eraldi mainimist vajab kindlasti rattaparanduskomplekt, sest rattakummi lõhkemisel oled rajal ka esmane mehaanik. Paranduskomplekti võiks kuuluda näiteks siselohv, rattapump ja kummiheeblid. Mis puutub ratta tehnilisse korrasolekusse, soovitame aegsasti enne võistlust viia see hooldusesse. Üks võimalus on teha seda Sportlandis, kus lihthoolduse korral vaatab spetsialist üle nii jooksud, käigud ja pidurid, keti, kummid ja koonused. Täishoolduse puhul reguleeritakse ka kaelakausid, määritakse rummud ja listakse või vahetatakse mineraalõli. Muide, hetkel on palju treening- ja jooksuvarustust -20%, seega mine leia oma värske trennimotivatsioon lähimast Sportlandi kauplusest!
Kui Sa veel IRONMANil end proovile panna ei tahtnud, aga triatlonimaailm pakub põnevust, siis uuri rohkem Sportland Kõrvemaa Triatlonist. Pane end proovile lühematel distantsidel ja koge midagi uut ning kes teab, ehk oled ka Sina järgmine IRONMAN?